Logo kisokos
Tegyük fel, hogy legutóbbi bejegyzéseim nem tántorítottak el, és rászántad magad: belevágsz a vállalkozásba. Gratulálok! Ha átevickéltél a névválasztás kihívásokkal teli időszakán, arcot is kell adni a cégnek, jöhet a logo megtervezése.
De milyen a jó logó tulajdonképpen? Hogyan készíttesd el és mire figyelj?Van, aki szakemberre bízza, olyan is akad, aki megversenyezteti a projektet, esetleg a neten vásárol gyorsan valami készet, vagy ne adj’ isten a shutterstockról kiválaszt egy szép fényképet és ráírja a nevét. Senkitől nem várható el, hogy tisztában legyen a logokészítés fortélyaival, és a buktatókkal, ezért összegyűjtöttem nektek egy csokorral a klasszikus hibákból, hogy amikor eljön az idő, ne essetek ezekbe a csapdákba.
Pixeles/raszteres vs. vektoros kép
Remélem, még nem hagytátok el az oldalt. Ígérem, többet nem fogok ilyen durva kifejezésekkel dobálózni, de fontosnak érzem a most következő alapozó részt, hogy ne kergessetek hiú ábrándokat a logokkal kapcsolatban.
Szóval mi a raszteres és mi a vektoros? Egyszerűen fogalmazva, pl. egy fénykép (vagy bármilyen JPG, PNG, GIF, PSD formátumú kép), ami pixelekből, vagyis képpontokból áll, biztosan pixeles/raszteres. Adott a felbontása, s ez határozza meg, meddig nagyítható minőségromlás nélkül. Ha alacsony felbontásra volt állítva a fényképezőgép, akkor az a kép olyan is marad, nem lesz belőle poszter a falon. Vagy legalábbis nem túl éles. Egy logo pedig normál esetben vektoros (pl. AI, EPS, SVG, CDR kiterjesztésű), mert nem pixelekből, hanem végtelenségig nagyítható vektorokból áll. S pont ez volna a lényege, hogy meg tudjon jelenni névjegyen és óriásplakáton egyaránt. A vektoros fájlokból pedig ki tudunk nyerni megfelelő méretű és felbontású raszteres képeket, pl. a nyomdának a névjegyünkhöz, levélpapírunkhoz, vagy plakátnak. Visszafelé viszont nem igazán működik a folyamat. Ezeket a fájlokat különböző szoftverekkel tudjuk kezelni. A pixeles képeket mondjuk Photoshopban szokás szerkeszteni (bár akár vektoros rajzok és grafikák is készíthetők vele, de nem ez az elsődleges funkciója), a vektoros fájlokhoz pedig az Adobe Illustrator, az Inkscape vagy az Affinity Designer lehet a megfelelő választás. S hogy miért fárasztottalak titeket ezekkel?
Ne kérjük tehát a designertől, hogy fotóból csináljon logot! Stilizált rajzot igen, fényképszerűt nem. Lehet ugyan vektorizálni, de vagy baromira elnagyolt lesz, vagy összeomlik a szoftver a konvertálás alatt, de leginkább mindkettő.
Ne vásároljunk olyan logot vagy képet, amely nem vektorgrafikus, akármilyen nagy is a felbontása! Weboldalra jó lehet, de egy nyomtatott kiadványban már nem biztos, hogy megállja a helyét. Tehát a megbízott szakembernek vektoros és raszteres fájlokat EGYARÁNT prezentálnia kell az átadáskor.
Ha mi magunk állunk neki rajzolni, vagy szerkesztgetni, figyelmesen válasszuk meg a használni kívánt programot, mert csalódás lehet a vége! Például egy betűsort el lehet készíteni raszteresen vagy vektorosan is, de a végeredmény függ a szoftvertől és mentési formátumtól is. (Tehát ne úgy kezdjétek, mint én anno, hogy Paintben fújkáltok valamit, majd későb rájöttök, hogy kuka az egész…)
Ne legyen túl részletgazdag a logo
Mivan? Most már az is baj, ha igényesen kidolgozott?! Nem, az semmiképp, sőt. Arra viszont gondoljunk, hogy ami jól mutat laptopon full screenben, vajon hogy fest majd a weboldalunk menüsorában és a névjegyünkön piciben. Kivehető, értelmezhető, esetleg egy nagy színmassza az egész? Vagy a csinos, vékony betűtípusunk kis méretben már olvashatatlanná válik? Kár lenne érte…
Variációk
Bizonyos esetekben szükség lehet monokróm, vagy szürkeárnyalatos logot használni, esetleg a háttér miatt egy teljesesen más színvilágot alkalmazni. Igen, pl. a saját logomat is ügyesen fehérre terveztem, de egy kis kreativitással, kiegészítő elemekkel, vagy eltérő színhasználattal áthidalható ez az apróság. De a tervezés fázisában ezt is tartsuk szem előtt. Tehát nem fekete-fehér logok kreálására buzdítalak titeket, de legyen módunk később különböző, egyszerűsített variációk létrehozására is.
Ami még lényeges: az álló és fekvő verziók lehetősége. Nem biztos, hogy szükséged lesz rá, de felmerülhet az igény különféle elrendezésekre az eltérő felülelek és a helykitöltés praktikussága miatt.
Ne legyen generikus a logo
Vannak a jó öreg, elcsépelt logok, amiket ember legyen a talpán, aki megkülönböztet. Sokaknak beváltak, népszerűek, és pont ez velük a baj. A képeket hatékonyabban rögzíti a memóriánk, mint a szöveget, épp ezért érdemes rájuk építeni az üzleti életben. Mert minden azon múlik, hogy eszébe jutsz-e az embereknek, mikor egy bizonyos szolgáltatás igénybevételéről van szó. Most nézzünk néhány példát ezekből a 12 egy tucat logokból. Szerintem mindenki tudna még mondani párat…
A tekeredő, boldogan ugrándozó, csoportosuló “V” vagy “Y” formájú alakok, akik igen gyakran ki is rügyeznek. Ez egy csoda, amit ki tudnak hozni belőlük! Az egészségügyben és szociális témában rendkívül közkedvelt motívum, bár szinte mindenhol működik. Igazi Jolly Joker!
Klasszik ingatlanügynökös, bár ebből is léteznek kevésbé fantáziátan verziók. Persze hiába törekszik az ember egyediségre, ha a megrendelő ragaszkodik a berögződésekhez. Kifejező, csak mindenkié ugynazt fejezi ki…
Ugye ugye, ez is ismerősnek tűnik valahonnan! A stilizált autó, szokás szerint oldalról. Suhanó vonalakkal felturbózva pedig még királyabb. Vigyázat, néha szárnyakat is kap! Nagyon kapós még a fogaskerék szimbólum is, azt sem lehet megunni.
Szerencsére ez is egy összetettebb példa. Igazából nem értem, miért ennyire népszerű, de a kezdőbetűk összekalapálása, és a dupla félkörök, ívek használata rendkívül kelendő. Pedig ez aztán tényleg nem túl beszédes.
A jó öreg fog, általában pár vonalból, amit minden fogorvos előszeretettel applikál(tat) bele a cégérébe. Persze, hisz’ ezzel foglalkozik, de önmagában kevés ahhoz, hogy beleégjen a retinánkba.
A sikerességet kifejezni hivatott grafikon, megspékelve a szokásos suhanó, íves vonalunkkal. A pénzügyi szektorban természetesen hasznos a növekedés kifejezése, csak sajnos ez sem túl egyedi megoldás.
Hurrá, a földgömböt is bele lehet erőltetni mindenbe! Globálisnak, nagynak és komolynak akarunk látszani… és nincs is más mondanivalónk. Nem rossz gondolat, csak kellene hozzá némi adalékanyag.
Az ezerarcú lótusz, amit imádnak a jóga, wellness és egészségközponotok. És ebből nem engednek, valahogy bele kell nyomorítani abba a logoba. Ez aztán a kihívás! Mert Dunát lehet rekeszteni velük…
Egy igazi gyöngyszem, ami ötvözi a mérleget és az oszlopot is! Sajnos olyat nem találtam, ahol a babérkoszorú, valamint a paragrafus jel is szerepel, pedig abból aztán mindenki rájönne, hogy tulajdonosa ügyvédként praktizál.
IT, internet, felhő, kapcsolat…ezzel a logoval ezt mind-mind kifejezhetjük. Mondjuk én még a biztonság kedvéért egy földgömböt is odatennék, bár ez már másoknak is eszébe jutott. Sokaknak.
A V-emberek mellett a túlburjánzó növényi ornamentika is remekül beilleszthető bármely területre: egészségügy, kertészet, szépségszalon, életmód, jóga, étterem… túl sok mindent kifejezhet, így önmagában használva nem ad hozzá sokat egy logohoz.
A felsorolás még folytatható lenne, de szükségtelen, hisz ha egy bizonyos típusú logo már túl sokszor jött szembe az utcán, te magad is rájössz, hogy nem érdemes beállni a sorba majmolni. S ezzel nem azt akarom mondani, hogy ezek mind elvetendő, ördögtől való design ötletek, hisz többnyire kifejezőek, csak megvalósításukhoz javasolnék némi pluszt, akár tartalomban, akár kivitelezési technikában. Döntés előtt érdemes az interneten (pl. Pinterest) böngészve körülnézni és inspirálódni, vagy a nagyvilágban nyitott szemmel járni, hogy tisztán lássuk, mi a trendi napjainkban, és mi az, ami már túlzottan is népszerű.
Remélem, a mai alkalommal is használható információkkal tudtam szolgálni neked, s kezd körvonalazódni benned hogy milyen a jó logó…és milyen nem 🙂 Ha kérdésed merülne fel, esetleg további csodákat osztanál meg velünk a generikus logo kategóriában, ne fogd vissza magad!
A mellékletként használt képek forrása: https://hu.pinterest.com/