Logo trendek napjainkban
Legutóbbi bejegyzésemben sorra vettük a logo tervezés során elkerülendő hibákat. Az unalomig ismételt, generikus rajzok után pedig most jöjjenek az idei évben divatosnak mondottak. Természetesen a logo és design trendek is újra felbukkanó elemekkel operálnak, itt-ott kicsit megcsavarva őket, így alapvetően ebben az évben sem találták fel a spanyol viaszt. Mert ilyen a divat. Ezekre a trendekre is igaz, hogy amennyiben nem passzolnak hozzánk, vagy cégünk arculatához, nem érdemes erőltetni, jobban járunk, ha önazonosak maradunk. De inspirálódni mindig érdemes. Következzen egy kivonat a 2019-es Logo Trend Reportból, melyből szubjektív módon ragadtam ki a számomra legérdekesebb részeket. (Saját gondolatok, nem fordítás.)
Forrás és teljes cikk: https://www.logolounge.com/articles/2019-logo-trend-report
Morze vonalak és árnyékok
Az árnyékolás mindig ad valami pluszt egy dizájnhoz, valahogy élettel tölti meg azt. Nálam az örök vágyálom, hogy tökéletesen árnyékolt, rajzfilmszerű figurákat tudjak készíteni. (Eddig még nem sikerült, mindig van hova fejlődni.) Persze akadnak egyszerűbb megoldások is, mint például az idei évben népszerűvé vált morze stílusú árnyékolás. Valószínűleg a mozgás kifejezéséből nőtte ki magát (számomra legalábbis ezt szimbolizálja), mindenesetre meglehetősen egyedi, és vonzza a tekintetet. A lényegi rész ábrázolása megvan, a többit pedig a fantáziánkra bízza az alkotó.
Halmozás
Nem olyan régen még zavaróan kaotikusnak számítottak volna ezek a logok és az egymásra halmozott rétegek. Az elemek elhelyezése fontos szempont a tervezésnél, a zsúfoltság egészen idáig gyengítette a dizájnt. És most tessék, itt egy új szemléletmód, amely szembemegy ezzel az elmélettel! De tényleg van benne valami. Minél tovább nézem a fenti képeket, annál inkább megfognak. Sűrűnek, de mégis harmonikusnak hatnak. Amennyiben az összetevőknek egyértelmű mondanivalójuk van, témájukban kiegészítik egymást, és elég erős a kontraszt, 2-3 réteggel nyugodtan operálhatunk. Többet már nem javasolnék, de lehet próbálkozni.
Zip Tone
A digitális korszak előtt örvendett nagy népszerűségnek az a technika (screentone), melynek során az úgynevetett Zip-a-tone vagy Letratone nevezetű előnyomtatott lapok segítségével tudtak hátteret és árnyékolást hozzáadni a grafikákhoz. Igen gyakori volt a korabeli képregényeknél, ez biztosan sokaknak bevillan a fenti logok láttán. Manapság eleve felkapott minden, ami vintage, s most épp ezt az elemet hoztuk újra divatba. Mindamellett, hogy tudat alatt valami nosztalgikus, megnyugtató érzés tölthet el a hasonló rajzok láttán, ne feledkezzünk meg a logóknál igen fontos szempontról, a méretezhetőségről sem. Ami tehát jól mutat, és remekül kivehető itt a képernyőn, nagy valószínűséggel piciben nem lesz az, s mondjuk a fekete pöttyök sima szürke kitöltő színné folyhatnak össze. Tehát gondoljuk át a felhasználási módokat, s csak ezután tegyük le voksunkat az ilyen típusú grafikák mellett.
Kiemelés
A figyelemfelkeltésnek igen sok módja létezik. A megkülönböztető, erős színek használata rendkívül népszerű az állatvilágban és nálunk embereknél is, így nem meglepő, hogy a ránk zúduló információ- és logo áradatban már úgymond a szövegkiemelőhöz nyúlnak a dizájnerek. Ezeknek a klasszikus neon színeknek az alkalmazása segíthet bizonyos részek kiemelésében, de leginkább egy egyszerű, letisztult, olykor jelentéktelen logon való tudatos elhelyezésük a jellemző, amely feldobja magát a grafikát, hangsúlyt ad neki és megragadja az emberek tekintetét. Nélkülük is teljes lenne a logo, de így működnek igazán.
Pöttyök
A következő technikát valahol a zip tone és a kiemelés között helyezném el. A fenti ábrák remekül illusztrálják, hogy felhasználási módja egészen sokszínű, az elszórt pontok a halas tálon akár szezámmagokat is jelképezhetnek, a fonott kosárkán textúra, a barackon pedig halftone beütésű árnyékolásként jelenik meg. A kutyás logón szimpla figyelemfelkeltés és egy kis extra adalék, különösebb funkció és mondanivaló nélkül. Úgy tűnik, a pöttyökkel nem nagyon tudunk melléfogni, bárhol megállják a helyüket. Unalmas a logód? Szórd meg random pontokkal! (Másnak is bevált…)
Körcikkek
A különféle geometriai formák használata nem újkeletű a logotervezésben. Igen, ez is megújuló trend, s idén a negyed körcikkek vannak porondon. De azért ne hanyagoljuk el szegény háromszögeket és négyzeteket se. Megfelelő használatuk letisztultságot és szakértelmet sugall…épp ezért kedvelem őket. Gondoljunk csak bele, mekkora kihívás ezekből az egyszerű formákból kifejező alakzatokat összeeszkábálni! Ugyanakkor ne essünk túlzásokba se, van egy bizonyos darabszám, amit elbír a dizájn, pont a stílus egyszerűsége miatt. Például a fenti Soren West logo már kezdi ezt a képzeletbeli határt súrolni. A kevesebb több, ebben az esetben is .
Lyukak
Mint egy titokzatos bűnügy, vagy egy fifikás rejtvény. A logokból látványosan hiányzó részletek úgy megmozgatják a fantáziánkat, mint egy leakasztott kép helye a megfakult tapétán. Nem egyszerűen a “negativ space” technikájával állunk most szemben, ahol felfedezhetjük a FedEx logoban elrejtett nyilat, vagy a Toblerone hegyei közt a medvét. (Milyen medvét?? És tényleg ott van!) Ebben az esetben az ad hozzá valamit a logohoz, hogy elveszünk belőle, és valójában teljesen mindegy, hogy mit. A lényeg, hogy összeráncolt homlokkal álljunk előtte, hogy vajon mire gondolt a költő, mi lehetett a lyuk helyén eredetileg, és miért is jó ez most nekünk? Hát pont ezért!
Pont elhúzás
Egy kissé furcsán hangzik így magyarítva, de a lényeg benne van. Pontok és annak különböző árnyalatú kondenzcsíkjai. Úgymond. Vagy egy toll, mellyel írás közben megtorpanunk, s akárcsak a papíron megfolyt tinta, a várakozás nyoma kitörölhetetlenül megmarad. Szintén a mozgalmasságot hivatott kifejezni, a lendületet, valamint a folytatás lehetőségét. Ez is egy játék a geometriai formákkal és a mostanság eléggé népszerű grádiensekkel, mely szintén csak erősíti a mozgás illúzióját.
Ennyit szerettem volna kiemelni a fenti cikkből, melyet persze érdemes átböngészni eredetiben is. Remélem, hogy tudtam segíteni és újat mutatni arculattervezés előtt álló olvasóimnak. Cégalapításkor a névválasztás is épp elég kemény dió, de a tökéletes logo kigondolása, a tartalom és forma kiválasztása is okozhat bőven fejtörést. Bízom benne, hogy az itt összegyűjtött logo design trendek hatására közelebb tudtok kerülni cégarculatotok stílusának kialakításához. Vagy ha nem, legalább láttatok pár érdekes logot…
Természetesen most is várom a hozzászólásokat, bombázzatok nyugodtan kérdéseitekkel! Ha pedig elhatároztad magad és készen állsz az új arculatodra, weboldaladra, bátran vedd fel velem a kapcsolatot!