| by munyika | 2 hozzászólás

Katázzunk! De hogyan?

Mostanában a csapból is ez folyik, s aki egyéni vállalkozás létrehozását tervezi, biztosan gondolt már erre a működési formára. Sőt, talán már utána is járt, kinyomozta, hogy pontosan mit takar, miért is megfelelő (avagy sem) számára. Bevallom, bennem fel sem merült, hogy más vállalkozási formában utazzak. Induló kis cég (1 fő), szellemi termék (grafika és webdesign), megbuktam számvitelből (jó, hát én sem érthetek mindenhez), szóval gondoltam, tök jó lesz nekem ez a 12 milliós, egyszerű adózású KATA, úgysem akarok költséget elszámolni és az ÁFA-val bajlódni. Számomra ideálisnak tűnt. És neked testhezálló lenne?

Mai bejegyzésem tematikája kissé rendhagyónak tűnhet, de remélem, hogy így is követhető, érdekes és tanulságos lesz számotokra.

Kinek?

Fontos már az elején tisztázni, hogy az alábbiak lehetnek KATA alanyok:

egyéni vállalkozó, egyéni cég, kizárólag magánszemély taggal rendelkező kkt. és bt., valamint 2018-tól ügyvédi iroda is.

Feltétel még legalább egy magánszemély kisadózóként való bejelentése.

A saját tulajdonú vagy bérelt ingatlant bérbe adók és üzemeltetők sajnos nem választhatják ezt a formát, valamint az a vállalkozás sem, amely a bejelentés megtételekor végelszámolási, felszámolási, kényszertörlési eljárás hatálya alatt áll. És akinek a tárgyévben, vagy az azt megelőző évben szűnt meg a KATA alanyisága. De azok nyilván nem jutottak el idáig a cikkben…

Az áfamentesség okán sajnos a költségelszámolás, mint olyan, nem opció a katánál. Így, akinek sok lesz az anyag-, vagy bármilyen elszámolni kívánt költsége, jobban jár, ha másik vállalkozási formában gondolkodik. Viszont tökéletes választás a KATA a következők számára:

szolgáltatók és szellemi tevékenységet folytatók, edzők, oktatók, coach-ok, tanácsadók, grafikusok, művészek stb.

Hol?

Leginkább Magyarországon. Nem csak és kizárólag ugyan, de sajnos aki külföldre is számláz, már nem járhat el alanyi adómentes minőségben, így ÁFA bevallást kell beadnia. Tehát aki rendszeres külföldi szolgáltatásnyújtást tervez, annak nem praktikus katásként működnie, mert a megkönnyített nyilvántartás mellett az ÁFA rendszerének és ellenőrizhetőségének megfelelő nyilvántartást is kell vezetnie. Sz@rul hangzik? Igen. És pont a katázás lényege vész el. S bár egy megbízható és naprakész könyvelő segítsége amúgy sem hátrány, de ebben az esetben (saját érdekünkben) szinte kötelező.

Említés szinten pár mondat arról, hogy hol is tudjuk létrehozni katás vállalkozásunkat. Internet, Ügyfélkapu, Webes ügysegéd. 10perc. Ebbe majd később mélyebben belemegyünk, de elöljáróban annyit, hogy mindenképpen KELL ügyfélkapus regisztráció. A további adminisztrációkat is interneten tudjuk majd megoldani. Kamarai regisztrációt a saját oldalukon, iparűzési adó bejelentés szintén Ügyfélkapu, számlázó program/rendszer bejelentése a NAV felé pedig ÁNYK, ahol beadás szempontjából szintén elég praktikus az Ügyfélkapus regisztráció megléte.

Székhely/telephely

Katásként kötelező a székhely megadása (telephely nem szükséges), ahol a vállalkozás megtalálható, és ahol ellenőrzés céljából el tud érni a NAV. Legtöbben a saját lakcímüket szokták megadni. Fontos, hogy fel tudj mutatni tulajdoni lapot, vagy amennyiben más tulajdonosa (is) van az ingatlannak, egy székhelyhozzájárulási nyilatkozatot is, ha esetleg az önkormányzat kérné egy ellenőrzés során. Sajnos, ha CSOK-ot vettél fel, ez nem járható út, nem lehet a lakásod a székhely (hacsak nem szeretnéd visszafizetni a támogatást kamatostul…). => UPDATE “coelhino” hozzászólása alapján: 2019. július 11-től már lehetséges vállalkozás bejelentése CSOK-os ingatlanba is, bár nyilván bizonyos feltételek mellett:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600017.KOR Ilyen és egyéb esetekre jelentenek megoldást a székhely szolgáltatással foglalkozó vállalkozások, melynek igénybevételét viszont a NAV-nak jelenteni kell, ellenőrzés esetére pedig szükséges a velük kötött szerződés. Fontos továbbá, hogy a vállalkozásnak megtalálhatónak, elérhetőnek kell lennie a székhelyén, telephelyén, ezért célszerű az épületen a vállalkozás nevével táblát, a kapucsengőn és a postaládán feliratot elhelyezni.

Mikor?

Katás vállalkozást indítani gyakorlatilag bármikor lehet, de nem mindig érdemes. Kiemelném, hogy amennyiben nincs fölösleges 50 vagy 25 ezer forintod (ha van, akkor küldöm a számlaszámom), nem érdemes a hónap legvégére időzíteni az indulást, mert ha 1 napot is vállalkozóként működsz az adott hónapban, ugyanúgy be kell fizetned a havi adó egészét. Szívás. És nincs hova sietni, gyakorlatilag átfutási idővel sem kell számolnod. Én a netes beküldés után kb. 2 percet vártam a visszaigazolásra (abból mondjuk 1,5 perc heves imádkozással telt, “Csak most ne fagyjon le!!!” jeligére). És aranyosan küldték a dokumentumot, azonnal kaptam adószámot, tehát még az sincs, hogy napokat kell várni a procedúrára, teljesen automatizált minden! És azonnal élt a vállalkozásom. Bár még nem próbáltam, de elméletileg az adatmódosítás, szüneteltetés vagy megszüntetés is hasonlóan működik. Egyszerűen, gyorsan, önállóan intézhető minden. Mondjuk a roló lehúzását én nem 31-én 23:50-re időzíteném, de van, aki szeret veszélyesen élni…

Határidők

A KATA adóját havonta, utólag, minden hónap 12-éig kell utalni a NAV számára ( 10032000-01076349 ). Adószám megjelölése elegendő, minden adónem számára külön számlájuk van.

Ezen felül ott a kamarai tagdíj, amely nem teljesen tiszta számomra, hogy miért is jó nekem, mindenesetre 5.000,- Ft. Figyelem! “Az újonnan alakuló egyéni és társas vállalkozások a bejegyzésüket követő 5 napon belül kötelesek a székhely szerinti területi kereskedelmi és iparkamaránál a nyilvántartásba vételüket kezdeményezni és a kamarai hozzájárulás összegét megfizetni.” Tehát nem érdemes túl sokat mélázni felette. Székhely szerint kell regisztálni, ha pl. Budapestre jelentetted be a céged, akkor ITT megteheted. Pár adat kitöltése után jön a visszaigazolás, amit aláírsz, majd levélben, vagy scanelve emailben visszajuttatsz számukra. Ja és utalod a kamarai tagdíjat. 5 napon belül, s a továbbiakban minden évben március 31-ig. Tovább is van, mondjam még?

Nyugalom, már csak az iparűzési adó maradt. Induló vállalkozásoknak 45 napon belül be kell jelentkezni a helyi önkormányzatnál a helyi iparűzési adó alá. A fizetendő összeg mértékét te választhatod meg, fix 50.000,- Ft (arányosítva), vagy 2%, de ez területenként eltérhet. Mindez 2 részletben fizetendő éves szinten: március 15-ig és szeptember 15-ig. A fix összeget csak abban az esetben választhatjuk, ha nem csúsztunk ki a 45 napos határidőből. Amennyiben a bejelentés elmarad, atomatikusan a %-os rendszerbe sorolódunk. (Ez plusz bevallással jár!) Minden esetben az aktuális adóévre hozzuk meg a döntést, és év elején van lehetőségünk módosítani. A változtatás minden év január 1. és február 15. között jelenthető az illetékes önkormányzatnál.

Ezzel zárnám soraimat, de mivel a felsorolás még közel sem teljes, legközelebb folytatom a fejtágítást. Addig pedig emésszétek az itt elhangzottakat/látottakat… még csak most jön a java!

Várom hozzászólásaitokat, valamint az ettől eltérő, esetleg tanulságos tapasztalatokat.

http://www.whiteweb.hu

2 Comments

coelhino

2019.08.23. at 07:54 Válasz

A CSOK margójára: 2019. július 11-től már lehetséges vállalkozás bejelentése CSOK-os ingatlanba, nyilván bizonyos feltételek mellett:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1600017.KOR

munyika

2019.08.23. at 08:04 Válasz

Ez jó hír, köszönöm a hozzászólást!

Vélemény, hozzászólás?