| by munyika | No comments

A 2024-es logo design trendek

Itt az új év és vele együtt a legújabb design trendek! Természetesen külön a logokra vonatkozóan is születtek jóslások, most ezekről olvashatsz egy összefoglalót, szokás szerint képekkel illusztrálva.

Ha logo készítés előtt állsz és még nincs elképzelésed a designt illetően, vagy egyszerűen csak érdekelnek a legújabb stílusirányzatok és szeretsz naprakész lenni, akkor ez a cikk neked szól. Meríts ihletet a 2024-re beharangozott logo trendek közül!

1. Az AI, vagyis a mesterséges intelligencia hatása

2023-tól a mesterséges intelligencia radikális térnyerése egyre több területen érzékelhető. Az egész a ChatGPT-től indult, amit egy átlagember kíváncsiságból kipróbál ugyan, de még nem feltétlenül aknázza ki a benne rejlő lehetőségeket a mindennapokban, vagy munkája során. Ezzel egyidejűleg a grafikai szoftverek is beújítottak, és úgy látom, páratlan lehetőségeket rejtenek magukban. De a kiforratlanságot nem csak én tapasztaltam. A fenti képek is jól illusztrálják, hogy bámulatos dolgokat képes alkotni az AI, itt épp logo tervezésben, csak még előfordulnak kisebb szépséghibák. Én más területen próbálkoztam (képszerkesztés/létrehozás), és akadtak valóban lenyűgöző eredmények, de a 6 ujjú/kancsal/kicsavarodott karú emberek miatt úgy gondolom, hogy egyelőre cészerűbb nem a fő téma ábrázolására, hanem például háttér, minta vagy illusztráció létrehozására használni. A lenti mellékelt ábra pedig jól mutatja, hogy még a szövegek és kulcsszavak értelmezésében is akadnak hiányosságok 🙂 (De ez valószínűleg meglepően rövid időn belül a múlté lesz…) (forrás: reddit.com)

De viccet félretéve, egyre inkább ez lesz az irány, és léteznek már most is profi, direkt AI által generált/skiccből létrehozott/térhatásúvá varázsolt logok készítésére specializálódott programok, mint például a “logodiffusion.com”. Az alábbi kép is ezen az oldalon született, ahol egy egyszerű vázlat profi logová alakult át pillanatok alatt.

Tehát tényleg találhatunk igényes megoldásokat már most is. Egy ilyen szolgáltatással villámgyorsan és költséghatékonyan létre tudunk hozni rajzokat, logokat, háttereket, de van egy összetevő, amihez még jó ideig szükség lesz designerekre: és ez a kreativitás. Ha nem csak generikus logokat kívánunk létrehozni, mindig kell majd egy kis ötletelés a rajzolás előtt. Tehát ha idő és pénz szűkében vagyunk, forduljunk bátran a mesterséges intelligenciához, de ha valami igazán időtállót és kiemelkedőt szeretnénk alkotni, érdemes egy szakemberrel is konzultálni, és utána dönteni a logo és arculat elkészítésének módjáról.

2. Kreatív betűlogok

Egy személyre szabott betűlogo nem csak szimplán szöveg. Sokkal több lehetőség rejlik benne, mint elsőre gondolnánk. Elegáns módon egyesíthetjük a cég nevét azzal, ami benne rejlik. Kerek egészet kapunk egyetlen tollvonással, kifejezésre juttathatjuk a vállalkozás tevékenységét, hitvallását, stílusát. Az eredmény egy kompakt logo, mely nem magyaráz túl, nem válik szét szövegre és grafikára. Könnyen felismerhető, megjegyezhető, és kiválóan megkülönböztet minket versenytársainktól. Nincs túlbonyolítva szimbólumokkal, itt a betűk metamorfózisa dominál a hullámzások vagy épp törések, formákba hajlások által.

A trend kialakulása és egyre népszerűbbé válása 2021-ig nyúlik vissza. Akkor még leginkább a designerek érdeklődését keltette fel ez a hóbort, melyben jelentős szerepet játszott a játékos próbálkozás és a kíváncsiság. Azóta globális szinten elterjedt ez az önkifejezési forma, és már a kisebb-nagyobb vállalatok (sörfőzdék, gyorséttermek, kozmetikai cégek…) sem félnek ehhez a módszerhez nyúlni, ha trendi és modern brandingre kerül a sor.

Természetesen itt sem érdemes túlzásba esni, és az egyszerűsítés jegyében teletömni egy szöveg logot aprólékos szimbólumokkal. Mert amellett, hogy nem is ez célja ennek a technikának, egy logonál mindig szem előtt kell tartani, hogy kis méretben is kivehető legyen. És végül sajnos pont a lényeg veszne el: az üzenet és a megjegyezhetőség.

3. Hosszúkás/magas logók

Első pillantásra semmi különleges nincs ezekben a designokban. Azután mégis érezzük, hogy valami nem stimmel, nem ehhez szoktunk hozzá. És valóban, logok terén az eddigi trend inkább a horizontális, vagy négyzetes elrendezés volt. De a felhasználói viselkedés, vagyis a folyamatos görgetés térnyerése ráébresztette a designereket, hogy bizonyos esetekben (social media használat, applikációk) hasznosabb a magas, hosszúkás forma. A széleken szándékosan kialakított üres tér és a hosszanti elrendezés vezeti a tekintetünket, és görgetés közben felülről lefelé haladva, fokozatosan bontakozik ki a logoval együtt a márka története és üzenete.

Nem biztos, hogy minden esetben ez a legpraktikusabb választás, viszont érdemes esélyt adni egy hosszúkás designnak is, mellyel jobban kapcsolódhatunk a felhasználókhoz, valamint kifejezhetjük eredetiségünket, és kicsit kitűnhetünk a klasszikus digitális alkotások és logok tengeréből.

4. Nosztalgia

A retro sosem megy ki a divatból! Legyen szó akár a 80-as évek neon színeiről, vagy a 90-es évek ikonikus “grunge” stílusáról, önkéntelenül is találkozni fogunk a “régi szép idők” nyomaival, ezúttal kicsit megújult köntösben. Mert úgy látszik, elég csavarni egy picit a nosztalgikus elemeken, hogy előidézzünk egy kis megnyugtató melegséget és otthonosságot a mai bizonytalan időkben. És valószínűleg bevált, hisz a kifutóktól a design trendekig ismét jelen vannak – mintegy örökségként – a letűnt idők tipikus stílusjegyei, egy kis modern beütéssel kombinálva. Vagy pont fordítva: egy kortárs designhoz adva, kis adagban, fűszer gyanánt.

Ha nosztalgikus hatású logot szeretnél készíteni, menj biztosra: mindenképp legyen autentikus és passzoljon vállalkozásod stílusához, profiljához, valamint az általad elérni kívánt célcsoporthoz.

5. Merész színek és grádiensek

Van-e jobb módja a figyelemfelkeltésnek, mint a merész, vibráló színek használata? Különösen napjainkban, amikor folyamatosan információkkal, képekkel és videókkal bombáznak minket. Ha ki akarsz tűnni a hömpölygő digitális masszából, muszáj egy pillanat alatt megfognod a célközönséged és érzelmi kötődést kialakítanod velük. A harsány színek és színátmenetek kíválóan alkalmasak erre, azonnal feltűnnek és nyomatékot adnak az üzenetnek. Az élénk árnyalatok képesek energiát, lelkesedést és izgalmat sugallni, remekül alkalmazhatók világos és sötét háttéren is, biztosítva ezzel a széleskörű felhasználhatóságot (printelt anyagokon és digitális felületeken egyaránt).

Mivel a harsány színek elektronikus formában sokkal jobban érvényesülnek (köszönhetően a kijelzők LED fényeinek), és egy nyomtatott anyag sosem lesz képes visszaadni ezt a szintű telítettséget és élénkséget, ezek az árnyalatok arra is utalnak, hogy felhasználójuk haladó szellemű, a nyomtatott anyagok helyett inkább a digitális megjelenésre fekteti a hangsúlyt, és a mai modern eszközök/platformok (weboldal, social media oldalak, digitális reklámok) által kíván jelen lenni és érvényesülni. De azért ne dobálózzunk indokolatlanul a neon színekkel! Mindig a cég profilja, üzenete és célcsoportja legyen a mérvadó, ne a legújabb trendek. Valamint tartsuk evidenciában a színpszichológiát is (https://az.design/best-website-colours/), és azt, hogy ezek az árnyalatok leginkább a fiatalabb és dinamikusabb demográfiai csoportokat vonzzák.

6. Kézzel rajzolt (hatású) logok

Skiccek, doodle és tökéletlen kézi rajzok: ezek a típusú grafikák az emberi összetevőt adják hozzá napjaink digitalizált világában az arculat készítéshez. Az egyre növekvő konkurencia miatt minden cég egyedinek és autentikusnak szeretne látszani, és erre tökéletes kifejezőeszköz lehet egy bolondos, szabálytalan kézirajz, melynek különlegessége abban rejlik, hogy digitális eszközökkel nem, vagy csak nehezen helyettesíthető. A szeszélyes vonalvezetés a szabadszellemű művészet érzetét kelti, és a logo design ilyen jellegű, kézműves megközelítése azonnali, erős kötődést alakíthat ki az erre fogékony közönséggel.

Mindemellett egy kis ízelítőt is adhat a cég történetéből, hisz magával a designnal, vagy annak stílusával is jól kommunikálható egy korszak, egy esemény, egy személyes üzenet. Csomagolásterven, névjegyen és egyéb marketing eszközökön remekül ki tudnak bontakozni ezek a rajzok, de ha csak egy logora van szükségünk, akkor is érdemes lehet ehhez az örök klasszikushoz nyúlni, hogy egy kis szertelen egyediséget, vagy épp nosztalgikus művészetet csempésszünk cégünk arculatába.

7. Történetmesélés a szimbolizmus által

Létezik-e jobb mószer cégünk történetének elmesélésére, mint a szimbólumok használata? A szimbolizmus rendelkezik azzal a képességgel, hogy egy egyszerű forma által emlékezetessé tudja tenni cégünket, ráadásul egy szempillantás alatt. Ezek a jelképes elemek egy egész történetet mesélnek el, egyetlen grafika által. A úgynevezett “storytelling”, mint hatékony branding technika kiállta az idők próbáját, és a grafikusok még mindig előszeretettel nyúlnak ehhez a eszközhöz, ha logo vagy arculattervezésre kerül a sor. Gondoljunk csak az ikonikus Burger King logora, ahol a vállalat neve húspogácsaként ágyazódik a hamburger designba. Hát kell ennél kiválóbb módszer a cég tevékenységének és mondanivalójának kifejezésére?

Neked melyik új trend a kedvenced, és miért? Van már esetleg logod, melyben felfedezni véled ezeket a stílusirányzatokat? Vagy tervezel mostanában készíttetni egyet?

Természetesen most is várom a hozzászólásokat! Ha pedig elhatároztad magad és készen állsz az új arculatodra, weboldaladra, bátran vedd fel velem a kapcsolatot!

https://www.whiteweb.hu

Források:

https://www.wix.com/blog/2020/11/logo-design-trends

https://www.vistaprint.com/hub/logo-design-trends

https://www.creativebloq.com/features/logo-design-trends-2024

https://az.design/graphic-logo-trends-for-2024/

https://kreafolk.com/blogs/articles/logo-design-trend

https://merehead.com/blog/branding-logo-design-trends-2024/

https://www.namecheap.com/guru-guides/logo-design-trends/

https://www.logopeople.in/blog/logo-design-trends-2024/

Vélemény, hozzászólás?