Logo készítés előtt
Mielőtt logo készítésre adnád a fejed, érdemes kicsit inspirálódnod, és átgondolnod néhány egyszerű kérdést cégedről és a piaci szereplőkről, hogy le tudd szűkíteni a határtalan lehetőségeket. Ha már körvonalazódott vállalkozásod profilja és túl vagy a névadáson, fusd át ezt a bejegyzést, hogy gyorsabban megtaláld az igazán kifejező és hozzád illő logot!
1. Márka kialakítása
A cég története
Van esetleg a cég kialakulásához köthető érdekes történet, személy, esemény, hely, tárgy stb? Érdemes lehet esetleg ebből belevinni valamit a logoba, ha olyan jellegű ez a motívum.
Márka profilja egy mondatban
Fogalmazd meg céged profilját és üzenetét 1 mondatban! Gondolj arra, hogy mit szeretnél kommunikálni az ügyfeleid irányába, mi lenne az a mondat, amit szerepeltetnél egy reklámban, mert elég kifejező és frappáns. Ha ezzel megvagy, próbáld mindössze 2-3 szóval jellemezni márkádat. Ez már kemény dió, de fontos, hogy legyen a tarsolyodban néhány címszó. Ez később is jól fog majd jönni (pl. reklám, keresőoptimalizálás…)
2. Piackutatás
Ez kicsit száraz témának tűnhet, de nem kell megijedni, mert lehet (sőt, érdemes!) akár barátokkal, ismerősökkel is ötletelni.
Elérni kívánt célcsoport meghatározása
Kik azok a személyek és csoportok, akiket megcéloznál termékeddel, szolgáltatásoddal? Milyen tulajdonságokkal bírnak? Például korcsoport, nem, anyagi háttér, érdeklődési kör, foglalkozás stb. szerint. Hogyan jellemeznéd az ideális/átlagos vásárlódat? Fontos, hogy tisztába legyél az igényekkel és fogyasztási szokásokkal, hogy a megfelelő üzenettel érd el az általad kiszemelt célszemélyeket. Itt érdemes lehet témába vágó FB csoportokhoz csatlakozni, és ott informálódni (kitenni egy gyors szavazást). Vagy csak olvasgatni, felmérni a lehetséges fogyasztói szokásokat, és feltérképezni a felmerülő igényeket.
Konkurenciaelemzés
Kik a versenytársaid, miben jobbak nálad? És te mivel tudsz többet nyújtani az ő szolgáltatásaiknál, mi miatt érdemes téged választani? Célszerű valamilyen specifikus tulajdonságra/plusz juttatásra rámenni, azt kiemelni és azzal lekörözni a konkurenciát (pl kicsit hosszabb nyitvatartás vagy garancia, fodrászat ingyen fejmasszázzsal a teljes ellazulásért, vagy gyerekbarát kozmetika játszósarokkal…). Járj nyitott szemmel, csekkold le, hogy versenytársaid mit ígérnek, ők miben erősebbek/gyengébbek, majd találd meg a piaci rést! Próbálj meg különbözni valamiben, hogy könnyebb legyen az ügyfélszerzés!
3. A logo
Ennél a pontnál érdemes elkezdeni a gyűjtögetést: pinterest táblánkra, emailben, word doksiban, bárhogy, de szedjük össze a számunkra valami miatt vonzó elemeket. Ha bármi megfog egy logoban, színben, betűtípusban, mentsük el későbbre.
Preferált és kerülendő szimbólumok
Hasznos lehet felidézni versenytársaink logóját, esetleg kicsit keresgélni a neten. Pillanatok alatt elénk tárul az a néhány szimbólum, amit a hasonló profilú cégek előszeretettel használnak. És itt most nem a másolás a lényeg, hanem hogy legyenek alap ötletek, amit a saját logo tervezésésél hasznosíthatunk és továbbfejleszthetünk… vagy épp elkerülhetünk. Az, hogy fodrászként elmentesz egy fésűt vagy egy ollót még nem koppintás. De ha vizuálisan is előtted vannak, jobban el tudod képzelni, hogy hogyan tudod összekombinálni egy másik, téged kifejező szimbólummal, esetleg összegyúrni a szöveggel. Érdemes még a profilunktól teljesen független logokat is átböngészni (pl. Pinteresten), sosem tudhatod, honnan jön elő egy briliáns ötlet!
Előnyben részesített és kerülendő színek
Mindenkinek van preferenciája ilyen téren, de itt most nem azon van a hangsúly, hogy neked milyen színek állnak jól, vagy mivel veszed körül magad. Egyik nagyon fontos szempont a színpszichológia, amit mindenképp érdemes átnézni logo tervezés előtt. (Pl. az éttermek szeretik a piros színt belecsempészni logójukba, mert az – nem tudni hogyan – az evés irányába tereli a fogyasztót.) Legyen több alternatíva is, és ezeket a nekünk tetsző árnyalatokat szintén mentsük el. Ha weboldal készítést is tervezünk, akkor jusson eszünkbe, hogy ott is el fogjuk helyezni a logonkat, így nem árt, ha színben harmonizálnak.
Logo stílusa
Az egyik nagyon fontos eldöntendő kérdés, hogy milyen logót szeretnénk: betű logot, vagy design + szöveg kombinációt? Esetleg csak egy szimbólumot, mint a Nike? Vagy betűlogot egy kis átalakítással? És itt jön még sok-sok lehetőség a stílusra vonatkozóan. Modern vagy klasszikus, játékos vagy szofisztikált, absztrakt vagy literális, organikus vagy geometrikus, maszkulin vagy feminin stb stílusjegyeket képviseljen-e inkább a logonk? Ebben segítségünkre lesz az elérni kívánt célcsoport meghatározása is (és ugye azon már akkurátusan túl vagyunk 😉 )
Folyamatos gyűjtögetés és inspirálódás a gyorsabb eredményért!
Tehát leginkább a folyamatos figyelmet és (akár csoportos) ötletelést javaslom. Érdemes nyitott szemmel járni, böngészni a neten, vagy célirányos google kereséseket indítani, hogy ne a designer által küldött kérdőív fölött, vért izzadva kelljen kisajtolni magadból a válaszokat ezekre az esszenciális kérdésekre. Mert igen, ha velem szeretnél együtt dolgozni, ezekre az infókra szükségem lesz, hiszen ha a te vállalkozásod arculatáról van szó, neked kell tudnod azonosulni vele. És a több információ megkönnyíti a közös együttműködést, plusz lerövidíti a munkafolyamatot.
Remélem, kicsit tudtam segíteni ezzel a bejegyzéssel, és átláthatóbbá tettem számodra a logo tervezés folyamatát. Ha elhatároztad magad és készen állsz az új arculatodra, weblapodra, vedd fel velem a kapcsolatot (még akkor is, ha sehol nem állsz az ötletelésben… én majd segítek 🙂 )
Források: